Verf, Onderhoud en Reiniging

Onderhoud aan boord van schepen is te onderscheiden in curatief, preventief en
predictief onderhoud. Naarmate een schip complexer wordt, wordt de planning van
het onderhoudswerk van groter belang. De noodzaak tot onderhoud ontstaat door
intering, slijtage, cavitatie, corrosie en aangroei. Het onderhoud bestaat onder meer
uit het in stand houden v...

Onderhoud aan boord van schepen is te onderscheiden in curatief, preventief en
predictief onderhoud. Naarmate een schip complexer wordt, wordt de planning van
het onderhoudswerk van groter belang. De noodzaak tot onderhoud ontstaat door
intering, slijtage, cavitatie, corrosie en aangroei. Het onderhoud bestaat onder meer
uit het in stand houden van het verfsysteem. Met deze conservering worden schepen
beschermd tegen corrosie door het zoute water waardoor alle corrosieprocessen worden
versneld. Dit geldt voor ballasttanks net zo goed als voor de scheepshuid. Daarnaast
wordt verf gebruikt als antifouling om aangroei te verminderen die de scheepsweerstand
verhoogt. Voor onderhoud en onderzoek voor de certificatie moet een schip regelmatig
het dok in. Daarnaast moet er ook onderhoud gepleegd worden aan de motoren en
werktuigen. Op de grotere schepen wordt het meeste onderhoud door de
werktuigkundigen
gedaan, terwijl het grotere onderhoudswerk op kleinere schepen
wel wordt gedaan door walploegen. Door de voortgaande automatisering en het daardoor
kleiner worden van bemanningen, wordt dit ook op grotere schepen steeds meer toegepast.

Meer

Verf, Onderhoud en Reiniging Er zijn 2 producten

Subcategorieën

Toont 1 - 2 van de 2 items
Toont 1 - 2 van de 2 items