Accessoires Er zijn 2 producten

Subcategorieën

  • Touw

    Touwen zijn van groot belang in de scheepvaart. Het geheel van touwen, touwwerk,
    is mede een onmisbaar onderdeel van de tuigage van een zeilschip. Voor het
    afmeren en slepen van schepen worden trossen gebruikt.

    Behalve in de binnenvaart wordt in de scheepvaart de benaming touw niet gebruikt.
    In plaats daarvan worden namen gebruikt die de functie van het touw aangeven,
    bijvoorbeeld meerlijn, tros voor vastleggen, val, schoot voor het manipuleren van
    zeilen. Als algemene benaming voor touw wordt lijn, een eind of end gebruikt.

    In de binnenvaart wordt echter wel van touwen gesproken, al zijn die tegenwoordig
    meestal van kunststof vervaardigd. Vastmaken doet men daar ook met een voortouw
    en een achtertouw. En waar in de zee- en pleziervaart van een spring wordt gesproken,
    heeft men het in de binnenvaart over een steekeind.

  • Ankers en Aanleggen

    Een anker of grondtakel is een onderdeel van de uitrusting van een schip
    dat overboord wordt geworpen om het schip vast te leggen op plaatsen waar niet
    aangemeerd kan worden. Een anker bestaat traditioneel uit een ijzeren of stalen
    constructie met meerdere grote boogvormige vloeien die zich in de zeebodem
    ingraven. Doordat het anker via een ijzeren of stalen ketting of draad met het schip
    verbonden is, wordt het afdrijven belet. Er zijn ook alternatieve ontwerpen voor ankers,
    maar het basisprincipe is nooit veranderd. Een alternatief voor de binnenvaart is
    tegenwoordig de spudpaal, waarmee een schip exact op de plaats kan worden gehouden.

  • Rigging

    Rigging is de verzamelnaam voor alle zeilen, staand (vast) en lopend (beweegbaar) want,
    het touwwerk en de rondhouten die nodig zijn om een schip voort te bewegen en om
    een schip te laten ankeren. De aan boord aanwezig hijstoestellen voor het aan / van boord
    brengen van lading en de sloepen behoren ook tot de tuigage.

    In het onderstaande stuk wordt met name ingegaan op rondhouten, (mast, mastverlenging,
    ra, giek, gaffel, boom, etc) en de zeilen van zeilschepen. Zeilschepen worden
    gecategoriseerd op basis van hun tuigage en wijken daarin af van andere schepen.

  • Dekbeslag

    Scheeps- of jachtbeslag is een hyperoniem voor houten of metalen delen die tegen,
    op, of om een groter scheepsonderdeel bevestigd zijn, bijvoorbeeld om deze te
    beschermen of om verbindingen te verstevigen. Metalen dan wel metaallegeringen
    die gebruikt worden voor de vervaardiging van scheepsbeslag zijn ijzer zoals gietijzer, hardgeanodiseerd aluminium, koper, messing, en roestvast staal

  • Water- en Tanksystemen
  • Boordverlichting en...

    De navigatielichten op de zijkanten van een schip (en een vliegtuig) hebben verschillende
    kleuren: aan bakboord rood, aan stuurboord groen. De locatie van de verlichting is zo
    gekozen dat als een roerganger in het donker van een ander schip het rode licht ziet, dit
    schip voor hem gezien van rechts komt en dus voorrang heeft (rood = stoppen). Komt het
    schip van links dan ziet hij het groene licht en mag dus doorgaan.

  • Navigatie

    Navigatie is de kunst van het plannen en volgen van een route om zich daarmee van de
    huidige positie naar de bestemming te verplaatsen. Het woord 'navigatie' is afgeleid uit de
    Latijnse
    woorden navis, dat schip betekent, en agere, dat in deze context bewegen of
    sturen betekent.

  • Veiligheid en Vlaggen

    Het systeem van seinvlaggen, de internationale standaard van maritieme signaalvlaggen,
    omvat de vlaggen voor alle letters van het alfabet, plus de cijfers. De betekenis van de
    vlaggen is door de International Maritime Organization (IMO) universeel vastgelegd.

    Seinvlaggen waren vroeger de manier van communiceren tussen schepen. Deze
    communicatie wordt nog wel gebruikt maar is toch grotendeels verdreven door de
    modernere vormen, met name de radiocommunicatie.

  • Uitrusting

    Scheepsuitrusting bestaat uit de middelen die nodig zijn om het schip te ankeren,
    te meren, te sturen en te laden en lossen.

  • Koelen en Koken

    Technieken als koken maakten dat meer soorten voedsel genuttigd konden worden die anders te hard was, giftig, of op een andere manier oneetbaar waren. Voedsel werd makkelijker te verteren en smakelijker, de houdbaarheid nam toe en de kans op ziektes af. Het heeft waarschijnlijk de nodige veranderingen teweeggebracht bij de mens. Doordat het eten zachter werd, droeg voedselbereiding mogelijk bij tot het kleiner worden van de tanden, maar ook de tijd die werd besteed aan eten kon afnemen. In plaats van vrijwel de gehele dag te eten, kon het beperkt blijven tot enkele grotere maaltijden. Wrangham stelt zelfs dat het gekookt voedsel heeft bijgedragen aan een veranderd darmstelsel en grotere hersenen, maar daar is nog geen algemene consensus over. Daarnaast bracht het ook sociale veranderingen met zich mee, doordat het leven zich steeds meer af ging spelen rond het vuur.

  • Verf, Onderhoud en...

    Onderhoud aan boord van schepen is te onderscheiden in curatief, preventief en
    predictief onderhoud. Naarmate een schip complexer wordt, wordt de planning van
    het onderhoudswerk van groter belang. De noodzaak tot onderhoud ontstaat door
    intering, slijtage, cavitatie, corrosie en aangroei. Het onderhoud bestaat onder meer
    uit het in stand houden van het verfsysteem. Met deze conservering worden schepen
    beschermd tegen corrosie door het zoute water waardoor alle corrosieprocessen worden
    versneld. Dit geldt voor ballasttanks net zo goed als voor de scheepshuid. Daarnaast
    wordt verf gebruikt als antifouling om aangroei te verminderen die de scheepsweerstand
    verhoogt. Voor onderhoud en onderzoek voor de certificatie moet een schip regelmatig
    het dok in. Daarnaast moet er ook onderhoud gepleegd worden aan de motoren en
    werktuigen. Op de grotere schepen wordt het meeste onderhoud door de
    werktuigkundigen
    gedaan, terwijl het grotere onderhoudswerk op kleinere schepen
    wel wordt gedaan door walploegen. Door de voortgaande automatisering en het daardoor
    kleiner worden van bemanningen, wordt dit ook op grotere schepen steeds meer toegepast.

  • Motoren en Toebehoren

    Een motorschip (m.s.) is een schip dat wordt aangedreven door, meestal, een dieselmotor.
    Het motorschip was de concurrent en de opvolger van het stoomschip.

    De komst van het motorschip betekende een verandering van brandstof. In plaats van
    steenkool werd olie gebruikt, afgezien van enkele stoomschepen die hun stoom door
    middel van olie opwekten.

    Het eerste motorschip ter wereld werd in Rusland te water gelaten in 1903. Dit was de
    Vandal
    , die dieselelektrische aandrijving kende. Dit bood mogelijkheden bij het omkeren
    van de draairichting van de schroef. De geschiedenis van het motorschip kan worden
    gemarkeerd door de Wereldtentoonstelling van 1906 te Milaan, waar de eerste omkeerbare dieselmotor werd getoond. Met deze krachtbron kon de schroef weer rechtstreeks worden aangedreven, waardoor de belangstelling voor dieselelektrische aandrijving wegebde. In
    1910
    werd in Nederland het eerste zeevarende motorschip te water gelaten. Dit was de
    Vulcanus
    . Het werd gebouwd door de NDSM en de motor was van Werkspoor. Ook de
    Deense werf Bürmeister & Wain bouwde reeds in een vroeg stadium dergelijke schepen.
    Tijdens de Eerste Wereldoorlog werden veel onderzeeboten gebouwd die uiteraard van
    een motor moesten worden voorzien. Hierdoor werd de technologie verder ontwikkeld.
    Gedurende de jaren '20 van de 20e eeuw werden de commerciële vloten in snel tempo met motorschepen uitgebreid.

  • Stuursystemen

    Een roer is een om een as – de roerkoning – beweegbaar stuurvlak, een profiel
    dat dient om een vaartuig op koers te houden of gecontroleerd van koers te veranderen.

    Er zijn vele verschillende type roeren, afhankelijk van de beschikbare ruimte en
    de vereiste manoeuvreerbaarheid. De werking is gebaseerd op de liftkracht die
    optreedt zodra een profiel onder een hoek wordt aangestroomd. Deze kracht neemt
    toe met toenemende invalshoek tot een maximum is bereikt, waarna deze afneemt.
    Bij schepen kent men het doorgestoken roer en het aangehangen roer. Doorgestoken
    roeren hangen vrij onder een schip, aangehangen roeren zijn bevestigd aan het
    schroefraam.

    Roeren worden ook wel gebruikt als stabilisator om de scheepsbewegingen 'rollen' en
    'stampen' te dempen.

    Roeren zijn in verschillende vormen al in gebruik sinds het begin van de geschreven
    geschiedenis en mogelijk daarvoor. Ook tegenwoordig is nog vrijwel elk schip er mee uitgerust.

  • Comfort aan boord

    Comfort is een aanduiding van een situatie waarbij de toestand van de mens als aangenaam
    wordt ervaren; een staat van welzijn, en die ook gekenmerkt wordt door de afwezigheid
    van onaangenaamheden. Het is een staat van zijn warin de mens geen moeite hoeft te
    doen om
    zich goed te voelen.

    Comfort is een gevoel van welzijn dat een drievoudige oorsprong heeft (fysiek,
    functioneel
    en psychologisch).

    Het is een van de bouwstenen van het begrip kwaliteit van leven, en heeft weerslag
    op de gezondheid en de ontwikkeling van de mens. Het begrip wordt derhalve
    bestudeerd door economen, industrieel ontwerpers en kledingmakers.

  • Opblaasboten en...
  • Cursusmateriaal
  • Trailer Onderdelen
Toont 1 - 2 van de 2 items
Toont 1 - 2 van de 2 items